tiistai 9. helmikuuta 2016

Minä olen Pupu

Eih, löysin kirjastosta niin ihastuttavan kirjan, että sydän särkyy. Richard Scarryn kuvittama ja Ole Risomin Minä olen Pupu on niin kaunis (Tammi, ap 1963, 2015, suomennos Marjatta Kurenniemi), että se oli pakko napata mukaan, vaikka ajattelinkin, että se voi olla vähän nuoremmille tarkoitettu.


Kirja on aivan ihastuttava jopa ensikirjaostoksi (vaikkei paperilehtinen kirja käykään vauvan omaan lukuun). Kirjassa esitellään Pupu ja mitä Pupu tekee neljän vuodenajan aikana. Vuodenkaari päättyy täydellisesti Pupun talviunille, jossa hän uneksii taas keväästä. Jokaisella aukeamalla on vain yksi tai kaksi virkettä. Toistan. Vain yksi tai kaksi virkettä. MAHTAVAA! Lyhyytensä ja helppolukuisuutensa vuoksi tämä kirja voisi olla ihana ensikirjaostos monelle perheelle. Kirja ei kuitenkaan jää yksinkertaiseksi, koska kuvituksessa on paljon katseltavaa ja se kestää aivan varmasti useita katselukertoja (satoja?). Kuvituksesta löytyy erilaisia lintuja, puiden lehtiä ja perhosia bongaitavaksi, ja ainakaan minä en kyllä tunnistanut kaikkia.



Vaikka kirja on kirjoitukseltaan lyhyt, se kiinnosti vielä varsinkin kolmivuotiastani. Lyhyet lauseet ovat kuitenkin paikoitellen lähes runollisia! Ja jos listaisin vuodenaikakirjoja, niin tämä menisi kyllä ihan top vitoseen. Hurmaava kirja, kuvakirjojen klassikkoja, jonka voisin ostaa kirjahyllyyn ihan vain itseäni varten, sillä tämä jättää hymyn huulilleni!



Jos vielä antaisin tähtiä kirjoille, niin tämä saisi ehdottomasti täydet, sillä en keksi mitään negatiivista sanottavaa. Aivan suloisen täydellinen kirja-aarre!


"Puhallaan voikukan siemenet pyrynä ilmaan."

- Ole Risom ja Richard Scarry: Minä olen Pupu

4 kommenttia:

  1. Tiedätkö bongasin tämän sattumalta Suomalaisesta kirjakaupasta kun olin etsimässä ystävän tytöille syntymäpäivälahjoja. Rakastuin heti. Niiin kauniit kuvat ja sopivan lyhyet lauseet. Pitääkin lainata kirjastosta kun en viitsinut lahjakirjaa kauheasti lueskella :D Ja todellakin voisin ostaa tämän ihan omaksi ilokseni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä kirja kyllä houkuttelee luokseen jos kirja vain tajutaan laittaa esille kunnolla. Tulin nimittäin juuri kirjakaupasta ja kyllä oli kuvakirjat taas niin perimmäisessä nurkassa että hmh.

      On todellakin hyvä kirja kaikin puolin mutta varsinkin kuvitus on tässä henkeäsalpaava <3!

      Poista
  2. Tämä näyttää jotenkin nostalgisen tutulta. Mulla on varmasti ollut tämä lapsena? Tosi suloisen näköinen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joku muukin sanoi samaa, jotta lienee klassikkokamaa :)!

      Poista

Ole hyvä ja kommentoi rohkeasti :)!